الخميس، 13 ديسمبر 2012

ليه لازم تلعبى مع طفلك؟



أمهات كتير بتفتكر إن كل احتياجات الطفل من ساعة ولادته ولحد سن المدرسة تقتصر على الاهتمام بأكله ولبسه وصحته ونظافته، وبيبقى كل مجهودهم ووقتهم رايح في السكة دي..

الحقيقة إن اللعب مع طفلك لا يقل أهمية عن اهتمامك برعاية أكله ونظافته، ولازم تاخدي بالك إن لعبه مش المقصود به إنك تجيبي له أغلى لعب أو لعب كتير، لكن الأهم إنك تديه وقت كافي تشاركيه فيه اللعب.


النهارده هنكلمك عن الفوايد اللي بتعود على طفلك من لعبك معاه..

لعبك مع الطفل هيفيد في إيه؟
كل دقيقة بتقضيها في اللعب مع طفلك بتكون دقيقة مفيدة له ولعلاقتكم، افتكري دايما إنك المصدر الأول اللي الطفل بيعرف منه قواعد التفكير وبيكتسب المهارات العقلية والاجتماعية، ودلوقتي هنتكلم عن المستويات المختلفة اللي بتتأثر وتستفيد بلعبك مع الطفل:

1- شعوريا
الطفل في السنوات الأولى أكثر شيء بيحتاجه هو الشعور المطلق بالأمان والقبول والاحتواء، لما تلعبي معاه ده هيخلي بينكم علاقة قوية فيها حب وانتماء، وطفلك هيحس بأنه مقبول ومحبوب، وإنه رغم قدراته الأقل مميز حتى ولو في اللعب.
كمان جو المرح اللي بيكون أثناء اللعب هيبني علاقة ثقة بينك وبين ابنك، ومش هتكون علاقتكم أساسها التخويف أو الترهيب بس.

2- بدنيا
اللعب ممكن يكون الطريقة اللي بتساعدي بيها طفلك على إنه يعرف مناطق جسمه المختلفة ووظائفها ويستكشفها، ويعرف قدراته المختلفة، وممكن كمان عن طريق اللعب تقدري تكتشفي مواهب ابنك وإمكانياته في مرحلة مبكرة جدا.

3- اجتماعيا
تخصيص وقت كافٍ للعب مع طفلك، هيخلي فيه بينكم مواضيع مشتركة تقدروا تتكلموا فيها أو تخططوا لها أو تتفقوا عليها، وده هيساعد طفلك جدا في إنه يلاقي مجال مناسب للكلام في شيء يخصه ويهتم بيه، وهيزيد أكيد من قدرة طفلك على التعبير عن نفسه بالكلام، وهيحسّن من استخدامه للغة والكلمات ومهارة التعبير، لأنه هيستفيد من كلامك معاه طول الوقت، وهيتعلم منك وهيكتسب منك حصيلة لغوية هيعيد استخدامها، اوعي تتخيلي إنك لما تلعبي مع طفلك بتتكلمي في الهوا وإنه مش بيسمعك كويس أو مش بيفهم اللي بتقوليه، لأن الأطفال حساسين جدا وبيقدروا يخزّنوا كل اللي بيشوفوه ويسمعوه.

كمان هيقدر طفلك أثناء اللعب يتعلم منك مهارات التواصل غير اللفظية، زي الإشارات بالإيدين ولغة الجسد، ودي كلها حاجات هيتعلمها الطفل بالملاحظة أثناء مشاركتكم مع بعض في أي نشاط.

4- عقليا
الدراسات الحديثة أثبتت إن الطفل اللي بتشاركه أمه بشكل مستمر في اللعب من الشهور الأولى، يكون نمو قدراته ومهاراته العقلية المختلفة أسرع من الطفل اللي كل التواصل بينه وبين أمه بينحصر في الأكل والتغيير والاهتمام بالنظافة.

من أهم المهارات اللي بيطورها الطفل من لعبه مع أمه الانتباه والإدراك الحسي وبعض القدرات العقلية المختلفة، زي القدرة على الملاحظة والقدرات التركيبية والتحليلية والقدرة على التفكير المجرّد.

وبما إن اللعب هو نشاط الطفل الرئيسي، فمن خلاله الطفل بيكتسب صورته عن نفسه، وبيكتسب إحساسه بمدى كفاءته ويتعرف على قدراته، وكمان بتزيد عنده القدرات الإبداعية والتخيلية.

وأخيرا.. لازم تكوني واعية إن احتياجات طفلك النفسية متقلش أبدا في أهميتها عن احتياجاته الجسمية، وإن توفير احتياجاته النفسية استثمار نتيجته هتفضل معاه في كل سنين عمره الجاية.

0 Comments:

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http://setbeet.blogspot.com/

 

مجلة حواء..ست بيت Copyright © 2009 LKart Theme is Designed by Lasantha